Sådan undgår du, at Google skræmmer dine kunder væk

I Oktober i år sker der noget, der kan få konsekvenser for din virksomhed. Noget, der kan få kunderne til at forlade dit website, inden de når at blinke. Google sender en opdatering ud til Chrome-browseren, der advarer brugerne når de besøger usikre websites. En rød advarsel vil være synlig i adresselinjen ved siden af URL’en, så brugeren ikke kan undgå at se den.

De seneste års stigende fokus på digital sikkerhed har gjort danskerne mere opmærksomme på usikkerheder, og advarslen i Chrome vil gøre det endnu tydeligere. Bliver der advaret mod dit website, vil du derfor miste en masse besøgende. Desuden vil Google begynde at nedprioritere usikre hjemmesider i søgeresultaterne og færre potentielle kunder vil finde frem til dig og dine produkter.

De fleste danskere bruger nemlig Chrome som browser. Tal fra analysefirmaet Statcounter viser, ifølge Berlingske Business, at 46 procent af alle de websider danskerne besøgte i marts kom fra Chrome. På verdensplan var det 53 procent af alle sider på nettet, der blev set i en Chrome-browser. Til sammenligning brugte 31 procent af danskerne Safari-broweren.

Heldigvis skal der ikke meget til, før dit website bliver erklæret sikkert af internetgiganten. Det kræver bare, at din hjemmeside har HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) som sikrer, at alle data, der sendes mellem dit website og den besøgende er krypteret og således ikke kan falde i hænderne på hackere og andre med ufine hensigter.

Når HTTPS er aktiveret på dit site, vil brugeren se ordet “Sikker” og en låst hængelås yderst til venstre i adresselinjen – begge markeret med grønt i Chrome. Andre browsere vil på lignende måder vise, at brugeren ubekymret kan færdes hos dig.

Et usikkert website er dog ikke det eneste, der kan skræmme brugerne væk. Udover sikkerhed betyder hastigheden en hel del – i brugeroplevelsen såvel som i dine placeringer i søgemaskinerne. Brugerne gider ikke at vente på, at få vist informationerne fra dig.  Det er ikke noget nyt. Helt tilbage i 2012 skrev Politiken, at danske webshops var 40 procent langsommere end de finske; og at det kostede omsætning. Bredbåndshastighederne er steget siden 2012 og brugernes tålmodighed er utvivlsomt gået modsatte vej i en forventning om tophastighed på nettet.

Hos Open Company kan vi hjælpe jer med at få flyttet jeres hjemmeside over på  et hurtigt HTTPS. Kontakt os for en snak om, hvordan du undgår at Google skræmmer dine kunder væk.